Contributions by Stefan Esaiassen

Stefan Esaiassen has uploaded 16 images and written 6 reviews. Click on the images and reviews below to see the harbour pages.

Stefan Esaiassen has 272 contribution points.

Harbour images

See an image you like? Please click the 👍 below the image to let Stefan Esaiassen know you liked it. The images are sorted by popularity.

Fjærkvitingan-Katlsøyvær

natural_harbour

1 liker bildet

Image uploaded on 24. Jul 2024

Fjærkvitingan-Katlsøyvær

natural_harbour

1 liker bildet

Image uploaded on 24. Jul 2024

Oksøya

natural_harbour

1 liker bildet

Image uploaded on 24. Jul 2024

Færøyvalen

natural_harbour

1 liker bildet

Image uploaded on 10. Jul 2021

Osholmen - Landegode

natural_harbour

1 liker bildet

Image uploaded on 29. Jun 2021

Fjærkvitingan-Katlsøyvær

natural_harbour

0 liker bildet

Image uploaded on 24. Jul 2024

Fjærkvitingan-Katlsøyvær

natural_harbour

0 liker bildet

Image uploaded on 24. Jul 2024

Fjærkvitingan-Katlsøyvær

natural_harbour

0 liker bildet

Image uploaded on 24. Jul 2024

Oksøya

natural_harbour

0 liker bildet

Image uploaded on 24. Jul 2024

Brennvik

natural_harbour

0 liker bildet

Image uploaded on 11. Jul 2021

Brennvik

natural_harbour

0 liker bildet

Image uploaded on 11. Jul 2021

Brennvik

natural_harbour

0 liker bildet

Image uploaded on 11. Jul 2021

Brennvik

natural_harbour

0 liker bildet

Image uploaded on 11. Jul 2021

Heimsundet

natural_harbour

0 liker bildet

Image uploaded on 29. Jun 2021

Heimsundet

natural_harbour

0 liker bildet

Image uploaded on 29. Jun 2021

Rørstad

marina

0 liker bildet

Image uploaded on 29. Jun 2021

Reviews

See a helpful review? Please click the 👍 below the review to let Stefan Esaiassen know that you found it helpful.

Stefan Esaiassen säger:

beskrivning

Insegling och maritima förhållanden: Rørstad ligger i mynningen av Follfjorden, på norra sidan. På motsatt sida finner man Tårnvika.

Insegling är helt okej, var uppmärksam på att hamnen inte alltid är upplyst i mörkret. In på höger sida av vågbrytaren, och till vänster.

Branta fjäll kan ge oförutsägbara och delvis starka vindar vid insegling, men hamnen är väl skyddad mot sjön.
Förtöjning: Möjlighet att förtöja vid kaj för större båtar eller vid gästbrygga, som gärna har plats för 2-3 fritidsbåtar på varje sida. Under sommaren är ena sidan reserverad.
Området: Gammal bebyggelse med aktivitet tillbaka till vikingatiden och ännu längre. Vacker kyrka, fin strand och fint vandringsområde.

1 x helpful | written on 30. Jun 2021

Stefan Esaiassen säger:

beskrivning

Insegling och maritima förhållanden: Också kallad bara «Hjartøya», denna vik är på sydvästsidan av ön.
Ankring: 3-6 meter. Sandbotten med enstaka stenar. Kan bli lite sjö från sydväst, kräver bra ankare. Väldigt långgrunt.
Området: Fin strand och fint område på land, med gammal bebyggelse. Får på sommaren.

1 x helpful | written on 30. Jun 2021

Stefan Esaiassen säger:

beskrivning

Insegling och maritima förhållanden: Vettøya ligger i sundet strax söder om Helnesund i Steigen. Här finns flera leder att följa, men många holmar, grund och skär så håll koll på kartplotter och visuellt. Det är möjligt att ankra här, men inte så mycket plats på förnuftigt djup om bojen på den östra sidan av ön är upptagen. Om den är ledig rekommenderas den för enkelhetens skull.
Ankring: 5-10m

Boj från KNBF ligger i bukten öster om Vettøya. Möjligt att ankra också men begränsat med plats om man vill ankra på förnuftigt djup. Man ligger väl skyddad mot sjö inne mellan holmar och skär men som vanligt här uppe kan det blåsa friskt.
Området: Väl inne på ön finns det ett par stränder och möjligheter för bra utsikt om man tar sig upp lite i höjden. Rester av militära anläggningar från krigstiden finns. Kort väg till Helnesund om man behöver proviantera.

1 x helpful | written on 11. Jul 2021

Stefan Esaiassen säger:

beskrivning

Insegling och maritima förhållanden: Brennvik ligger sydost om Helnesund i Steigen. Inne i viken finns höga fjäll mot syd, en enorm sandstrand mot öst och nord med spridd bebyggelse. Här är det väldigt långgrunt, annars lite att se upp för.
Ankring: Beroende på vilket djup man vill ankra på, så är det sandbotten och troligen mer lera på djupare vatten. Ett bra ankare håller bra. Antar att det kan vara oroligt vid ankring om vind och sjö kommer från väst. Bra att ha en god jolle för att ta sig till land. Här är det väldigt långgrunt, och stranden är lång och vacker.
Området: Stranden och områdena runt är fina för promenader, bad och solbadande, om temperaturerna tillåter, som annars i Nordnorge. På land mot norr finns även en gapahuk med eldstad och grillmöjligheter som lokalbefolkningen har satt upp. Om man lämnar det i samma skick som när man kom får man säkert använda detta. Det är fint att gå på tur både på land, och med en god jolle eller om man har en liten båt finner man ofta många små stränder och pärlor längs nordsidan av viken.

1 x helpful | written on 11. Jul 2021

Stefan Esaiassen säger:

område

maritima kvaliteter

beskrivning

Något krånglig tillkomst, följ noga med på sjökort, gps och djup. Flera grynnor i området. Men när man väl kommer in verkar det ganska enkelt och lugnt. Öppet mot sydväst, men många öar, kobbar och skär tar det mesta av sjön. Väldigt fint område, men skyddat och tillträdesförbud på alla utom tre öar från 15 april till 31 juli. Men kan ändå utforskas hänsynsfullt från gummibåt eller liknande under den perioden. Det finns en tydlig grund till höger när man kommer in i bukten från sydväst, annars finns det bra ankringsdjup på 5-7 meter innanför. En grund på 3,2 meter och en på 1,7 som är långt in mot stranden, så gott om plats även om det ser trångt ut. Ankaret satt som en smäck på första försöket.

1 x helpful | written on 24. Jul 2024

Stefan Esaiassen säger:

beskrivning

Helt okej plats att stanna, även om det inte ser så inbjudande ut på kartan. Enkel tillgång oavsett var man kommer från. Följ sundet oavsett riktning och släpp ankar på önskad plats. 10-12 meters djup och bra botten. Det finns en boj i sundet av okänt ursprung och kvalitet.

1 x helpful | written on 24. Jul 2024